Investigadors de barri
Descobreix què són les barreres arquitectòniques observant el nostre entorn des d’una mirada diferent.

Metodologia
Farem un recorregut pel barri per a observar les barreres arquitectòniques que existeixen. Durant el recorregut acompanyarem al grup formulant diverses preguntes que els permeti analitzar i avaluar les barreres arquitectòniques.
Es pot plantejar un recorregut recurrent per a així propiciar la reflexió i diferències que trobem quan usem cadira de rodes i quan no.
Alguns aspectes poden ser:
- L’amplària dels carrers
- Si es troben obstacles que no permetin circular per la vorera:
- Fanals, semàfors, arbres…
- El mobiliari urbà es troben a una altura correcta? (botons dels ascensors, taquímetres, contenidors de reciclatge, caixer automàtics…)
- Els desnivells i rampes
- Accés a les botigues: tenen graó o rampa, lliure accés dins de la botiga o hi ha objectes que impedeixen circular
- Provar de fer un encàrrec i entrar en un supermercat: Com accedim a les seccions, arribem a tots els prestatges?
Objectius
- Fer visible els problemes derivats de les barreres arquitectòniques.
- Promoure l’empatia cap a una persona que fa servir una cadira de rodes.
- Reforçar la idea que construir entorns universals fa que les persones amb discapacitat no tinguin limitacions.
Observacions i preguntes de reflexió
Les preguntes de reflexió ens permet explicar que les persones amb mobilitat reduïda o que són usuàries de cadira de rodes, es troben amb dificultats a causa dels obstacles estructurals de l’entorn, és a dir, les barreres arquitectòniques. El concepte de barrera arquitectònica el podem expressar com: “tots els obstacles que trobem en el nostre entorn”
El focus de la dificultat no s’ha de posar en la persona amb discapacitat, sinó, en l’entorn que no està fet per a totes les persones.
L’accessibilitat no és només per a persones amb discapacitat, sinó també per a persones majors, si portem crosses després d’un accident…
- Quines coses es podrien millorar?
- Has hagut de canviar la ruta que fas normalment?
- Per a arribar a les sales hi ha graons o mobles que dificulten el pas?
- Com creu que es pot sentir a una persona amb aquestes dificultats?
No solament existeixen les barreres arquitectòniques, també trobem les barreres cognitives, és a dir, la dificultat de l’entorn per a comprendre els cartells, pictogrames, tecnologia, etc.
Podem repetir el recorregut buscant com podem modificar el nostre barri perquè sigui fàcil d’entendre per a qualsevol persona.