Recurs

Motxilla dels drets

Totes les persones tenim drets, però, quins drets són més importants per a nosaltres?

Creat per Mel Ruiz, Educadora Social, el juny 2022.

Metodologia

Per començar l’activitat explicarem als infants una història: Som excursionistes i viatjarem pel món.
La motxilla que portarem és màgica i, per tant, totes les coses que posem dintre pesen el mateix. A més a més, podem emmagatzemar objectes màgics.

L’activitat es desenvolupa de la següent manera:
Els infants rebran una llista amb totes les coses que porta la seva motxilla.
Quan comença el viatge, el primer dia ens adonem que portem coses innecessàries i que llavors, ens hem de desfer de dues coses.
En aquest moment, comentarem quines coses s’han desfet, si hi ha coincidències o diferencies entre ells, els motius de la seva elecció…
Quan ja fa una setmana que viatgem, cau un xàfec que provoca que es mulli la nostra motxilla màgica. Per tal de no perdre-ho tot ens hem de desfer d’altres tres objectes.

De quines coses hem prescindit? Ens ha costat més que la primera vegada? Per què?
Quan gairebé estem arribant al nostre destí, ens trobem amb un vell mag que ens demana tres objectes com ofrena per continuar el nostre camí. (hem de regalar-li 3 objectes)

Objectius

  • Reflexionar en relació amb els drets humans i les necessitats bàsiques
  • Valorar allò que és important per nosaltres

Preguntes de reflexió i observacions

  • Les persones amb discapacitat tenen recursos i estratègies per fer tot allò que vulguin fer, pot ser que ho facin de manera diferent.
  • Nosaltres podem trobar dificultats per fer-ho ràpidament, ja que no estem acostumats i hauríem de practicar.
  • En quines activitats quotidianes has tingut més dificultats?

Reflexionar sobre què han considerat més o menys important i promoure el debat entre els companys. Veure que els valors i necessitats són diferents.

  • Quines coses t’han fet més llàstima haver de prescindir?
  • Quines coses creieu que són necessàries a la vida i que no estaven a la motxilla?
  • Hi ha algun objecte màgic que posaríeu? Quin?
  • Podríeu sobreviure només amb allò que us queda al final del viatge?
  • Els drets i deures dels infants es regeixen per la convenció de drets i deures dels infants. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948 ja proclamava que els infants tenen dret a “atenció i assistència especials”; Aquesta convenció referma aquest principi i disposa de quina manera es poden i s’han de protegir els drets de tots els infants.
  • Per altra banda, les persones amb discapacitat van signar un acord aprovat per Nacions Unides (ONU) al 2008 i d’obligat compliment per tots els països, anomenada la “Convenció dels drets de les persones amb discapacitat

 

La Convenció de drets de les persones amb discapacitat de Nacions Unides parla de vuit grans àrees:

1. El respecte de la dignitat inherent, l’autonomia individual, inclosa la llibertat de prendre les pròpies decisions, i la independència de les persones.
2. La no-discriminació.
3. La participació i la inclusió plenes i efectives a la societat.
4. La igualtat d’oportunitats.
5. El respecte per la diferència i l’acceptació de les persones amb discapacitat com a part de la diversitat i la condició humanes.
6. L’accessibilitat.
7. La igualtat entre l’home i la dona.
8. El respecte a l’evolució de les facultats dels nens i les nenes amb discapacitat i al seu dret a preservar la seva identitat.